Första hela lönen efter föräldraledigheten

Hur går det med ekonomin egentligen? Det är en väldigt bra fråga som är top of mind hos oss just nu. Jag har känt mig rik i många år nu, trots delvis-hel sjukskrivning utan sjukpenning, deltidsjobb, föräldraledighet utan föräldrapenning, mm. ISKarna är fortsatt orörda, men även helt opåfyllda det senaste året, med undantag för Bebis Lugns ISK (som står i mitt namn, så ingen ekonomiskt insatt person behöver sätta kaffet i vrångstrupen och börja skriva ”överförmyndare” 🙂 ). I övrigt är jag faktiskt ganska osäker på ”hur det går” just nu. Eller snarare hur det kommer att gå.

Nu har vi precis gått in i en ny fas i vardagen, där vi båda jobbar halvtid och är föräldralediga med föräldrapenning på halvtid. Under min föräldraledighet bytte jag dessutom arbetsgivare (genom uppköp av min tidigare arbetsgivare), så jag har en helt ny och ganska invecklad lönemodell att sätta mig in i (är konsult så lönen ser lite annorlunda ut än x kr/mån oavsett vad som händer). Det hela är inte helt enkelt just nu, även om det såklart kommer klarna snabbt när jag väl kommer in i det.

Ytterligare en osäkerhet är såklart elpriset som ingen kan säga något om. Vi har pratat om att byta till timpris, men vi tror ärligt talat inte att vi skulle spara några större summor på det, åtminstone inte i proportion till ansträngningen det skulle kräva. Panna och luft/vattenpump byttes förra året, elen är omgjord och allt som går är bytt till LED. Kaminen fungerar bra, ved finns, osv. Nästa anhalt lär vara solceller, om vi vill göra något mer.

Sen tillkommer ökande bolåneräntor. Det är åtminstone det enda lånet vi har, utöver CSN (som sist jag kollade hade 0% ränta), men snitträntan på våra 6 st lånedelar är just nu 2.55%. Vi räknar med att toppa runt 5%, men egentligen har jag ingen aning om vad som är rimligt, eller vad som händer i ett sådant ränteklimat. Jag var för liten (och har alltid bott i hyreslägenhet) när det begav sig senast. Men bolånet går åtminstone att räkna på – i dagsläget är den totala månadskostnaden ca 12 tkr, och med 5% ränta skulle vi hamna närmare 20 tkr. Det kan såklart hända. Kanske borde det till och med göra det?

Här någonstans säger det lite mer schluurp i Herr Lugns mage än i min just nu. Hur hög får bolåneräntan bli innan vi tycker att det är mer värt att amortera extra snarare än skjutsa in mer deg i ISKarna? Jag brukar räkna med ca 8% avskastning på ISKarna över tid, så egentligen är svaret givet för mig. Men sen kommer det där psykiska med att punga ut 20 tkr/mån och att ”lånet är så himla stort!”. Vi får se vart vi landar. Först ska vi väl klura ut hur mycket/om vi överhuvudtaget får några pengar över, sen kan vi bestämma vart de ev. pengarna ska hamna.

I skrivande stund ser det ut som att jag kommer få ut ca 14 500 kr i grundlön och ca 8 000 kr i föräldrapenning under en ”normal” månad. Herr Lugn borde få ut lika mycket i föräldrapenning, men kan plocka ut kanske 20 tkr i månadslön. Sen kommer jag även få någon sorts kvartalsvis debiteringsbonus som har potential att bli rätt så saftig, åtminstone när jag faktiskt har debiterat några månader. Det går alltså ingen som helst nöd på oss, och jag känner mig sanslöst bortskämd. Samtidigt bygger vi vårt liv efter våra inkomster, precis som de flesta andra. Beroende på vad som händer med räntor och el så kanske vi måste börja tänka lite igen 😉 Om elen blir fyra gånger så dyr som förra vintern så kommer den totala elräkningen för December att landa på 40 tkr.

En reaktion till “Första hela lönen efter föräldraledigheten

Lämna en kommentar