Ett omtag vad gäller bilen

2018-Kia-Niro-PHEV-front-quarter
Kia Niro Plug-In Hybrid (bild härifrån)

Jag var helt inställd på att vi skulle köpa en begagnad gasbil, det har jag skrivit om både här och i Fru EBs kommentarsfält. Jag har kanske läst för mycket MMM (kan en det..?), men att ta ett billån kändes helt otänkbart. Bil köper man kontant, och billån är ett principiellt felaktigt livsval som aldrig skulle kunna vara ett alternativ. Consumer Suckerfasoner på högsta nivå, liksom.

Utan hus och bröllop hade vi kunnat köpa vår ideala bil kontant utan problem, men nu händer ju allt på samma gång så det är inget alternativ just i år. Jämförelsen haltar lite eftersom vi inte hade behövt bil utan hus, men ändå. Fondportföljen har redan bidragit till handpenningen på huset, så att sälja av mer där är helt otänkbart med tanke på framtiden. Således ska vi gå runt på den kontantbuffert vi redan har, samt löpande nysparande under året. Förhoppningsvis får vi lägenheten såld till ett vettigt pris så vi kan plocka ut en liten vinst där också, men det är inget vi räknar med i dagsläget. Hängslen och livrem, som vanligt 😉

En begagnad gasbil var den ekonomiska och miljömässiga kompromiss vi hade kommit överens om, och efter mycken research landade vi på en Volkswagen Passat från ca 2010, förutsatt att den hade en utbytt och felfri gastank. Efter ytterligare diskussioner, lånelöften och råd från nära och kära så har vi tänkt om. En gasbil behöver en extra service varje år där gastanken friläggs och inspekteras inför varje besiktning. Hassle hassle och mer pengar ut. Drivmedlet blir billigare än bensin men inte speciellt mycket. Ren biogas är svårt att få tag i, så i runda slängar 50-60% är fortfarande fossilt. Det var en kompromiss helt enkelt, och det kändes typ tillräckligt bra men inte klockrent.

Nu står vi istället i startfållan för att låna pengar till en sprillans ny Kia Niro Plug-In Hybrid. Vi behöver kunna dra släp, så en ren elbil fungerar tyvärr inte, utan det bästa alternativet som vi ser det är en hyfsat billig (relativt sett) men bra laddhybrid. Just den här Kian klarar att dra 1300 kg, och vi kommer kunna klara de allra flesta resorna på ren el. Jycke Lugn kan åka säkert utan problem, och på det stora hela känns det mycket bättre. 7 års nybilsgaranti, förmånligt serviceavtal, billig försäkring och skatt, och fet miljöbonus.

Med handpenning på 20% och 7 års löptid på lånet så landar månadskostnaden på 3908 kr med dagens effektiva ränta på 4.53%. Den är rörlig och kommer med all säkerhet att gå upp, men Santander brukar ligga rätt bra till både i låne- och sparränta, och vi kan amortera extra utan kostnad. Slänger vi in miljöbonusen som extraamortering kommer vi ned runt 3500 kr/mån. Målet är att minimera kostnaden just nu – när räntan går upp kommer vi såklart att öka amorteringstakten.

Jag känner mig fortfarande som en nybörjare när det kommer till lån och krediter, men det här beslutet känns rent av smart. Vi har många år med höga amorteringar framför oss innan vi kan börja skörda frukterna av våra val i form av sänkta boende- och transportkostnader, men höjningen i livskvalitet kan vi börja leva med nu 🙂

5 reaktioner till “Ett omtag vad gäller bilen

  1. Hejsan!
    Vill inte komma med pekpinnar utan blott min input. Det finns begagnade Niro Plugin för 100K billigare än ny, dessa har bara 2000 mil på mätaren – redan där är en stor del av kostnaden borta.
    Sedan tänker jag att detta att generera en tillverkning av en ny bil. Även om det känns klimatsmart är det vettigare för miljön att köpa en begagnad och inte bidra med nytillverkning. Jag tror till och med att det är mer klimatsmart att köra slut på sin gamla bensinare än att köpa ny. En ny bil släpper ut 15 000 mils utsläpp bara i tillverkningen tror jag mig ha läst.
    Jag är helt inne på ert resonemang med gasbilen – den är bra som förmånsbil men lite meckigare som privatperson.
    Ni ska inte köpa en bättre begagnad bensinare av ett välkänt Asiatiskt märke?

    Gilla

    1. Konstruktiv input är alltid välkommen, tack! Jag ska inte svära på att vi är helt pålästa, men Herr Lugn menar att det knappt finns några bra begagnande plug in-modeller, utan att de oftast är av äldre modell och därmed har kortare räckvidd och inte kan ha dragkrok (?), vilket är ett måste. Men det finns mycket utrymme för tankevurpor här!

      Visst är det så, en ny bil produceras och det är ganska kasst. Jag tycker att det är jättesvårt, man måste liksom välja mellan pest eller kolera utan att veta vilket som rent objektivt är bäst – bensin eller el? Begagnad eller ny? Ekologiskt eller närproducerat? Und so weiter…

      Skönt att fler håller med om gasbilens nackdelar, vi var så övertygade om dess förträfflighet där ett tag… bilar är verkligen inte ett starkt intresse så förvirringen är ganska stor ibland.

      Nu blev det en ny Niro med kraftigt nedsatt pris, men om det är till någon tröst så kommer vi köra den tills den faller isär i beståndsdelar… jag hoppas trots allt att vi har gjort ett hyfsat val av första bil, vi har bara lånat och hyrt förut 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s