Meka din cykel

I april förra året köpte Familjen Lugn två elcyklar som har använts flitigt sedan dess. Vi bor ungefär en mil från våra respektive arbeten, så det tar drygt 20-30 minuter att cykla dit utan att behöva duscha när man kommer fram. När vi storhandlar använder vi cykelkärran. Vi har således åkt på SLs reskassa de gånger vi har behövt åka kollektivt, och när vintern närmade sig så kändes det fortfarande otroligt oattraktivt att knöka ihop sig med snörvlande, trötta och gnälliga medmänniskor på ett tåg varje dag till det facila priset av 870 (nu 890) riksdaler per månad.

Sagt och gjort, vår vanliga googlerunda tog sin början, och vi konstaterade snart att vi båda ville ha dubbdäck både fram och bak. Det var rea på Cykelkraft (det är det typ alltid, betala aldrig fullpris!), och vi betalade 2 460.60 kr för fyra av marknadens bästa dubbdäck, ett packe ekerreflexer, en liter kedjetvätt, och en flaska kedjeolja.

Jag gav mig den på att jag skulle lära mig att meka cykel själv, så passade på en helg när Herr Lugn inte var hemma (know thyself – jag är bekväm av naturen och hade lämnat det mesta till Herr Lugn som redan vet hur man gör). Tvättat cykel har jag alltid gjort minst en gång om året, och med lite olja på nyrengjord kedja så blev cykelen som ny. Tillsammans lyckades jag och YouTube byta framdäck och lossa växelvajer utan problem, sen tog det stopp. Bromsarmen satt som berget. Alltså jag är inte den som är svag, utan snarare den som efterdrar IKEA-möblerna och öppnar syltburkarna… existensiell kris på grund av bromsarm. Bajs. Vi har inte riktigt rätt verktyg heller vilket försvårade det hela. Men ändå… bajs.

Jag fick min upprättelse när Herr Lugn kom hem och var tvungen att använda både skruvdragaren och en hel del handkraft innan den gav med sig, men mitt ”kan själv” fick sig en rejäl törn där ett tag. Oavsett vilket så var båda däcken bytta, handbromsen justerad, och hela cykeln tvättad lagom tills det blev halt i november 🙂

Den satans bromsarmen ((aka jag kan inte alls själv))

Hur mycket deg sparade vi på det här då? Förutom att jag har lärt mig nya lifeskills och roade mig kungligt i några timmar så är det ju ändå sparad deg som är det mest intressanta 😉 Om man kollar på första bästa verkstad så skulle motsvarande service ha sett ut såhär:

  • Säkerhetskontroll: 250 kr
  • Däckskifte: 200 kr/hjul
  • Hjulriktning: 300 kr/hjul
  • Alternativt helservice inkl. rengöring: 1200 kr (däckskifte tillkommer)

Summa summarum så har vi alltså sparat 1250-1600 kr per cykel eftersom nya däck inte ingår i priserna ovan. En kanske skulle ha blivit cykelmek..? 🙂

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s